Informatie over het bandenlabel

Vanaf 1 november 2012 is de nieuwe regelgeving met betrekking tot het verplicht labelen van banden van kracht. Maar wat houdt het bandenlabel nu in?

Door de komst van het bandenlabel heeft de consument u de beschikking over objectieve informatie over de prestaties van banden op drie belangrijke aspecten; veiligheid, zuinigheid en afrolgeluid. Het voordeel hiervan is dat bewust wordt van deze prestaties en uw banden hierop kan selecteren, vergelijken, en zo een weloverwogen keuze kunt maken.

Ingangsdatum
De Europese regelgeving wordt op 1 november 2012 van kracht voor personen-wagen-, bestelwagen- en bedrijfsvoertuigbanden die geproduceerd zijn vanaf 1 juli 2012.

Met een aantal uitzonderingen op de bedrijfsvoertuigbanden, dit zijn:

  • vernieuwde banden
  • professional-Off-Road-banden (POR-banden)
  • banden voor competitiedoeleinden
  • banden met spikes
  • reservebanden met een T-markering
  • banden die ontworpen zijn voor voertuigen die vóór 1 oktober 1990 zijn geregistreerd
  • banden met een maximaal toelaatbare snelheid van 80 km/uur en banden waarvan de hieldiameter kleiner is dan 254 mm (10 inch) of groter is dan 635 mm (25 inch).

De prestatiecriteria
Uitleg brandstofverbruik
Het brandstofverbruik van A (laag) tot G (hoog). De rolweerstand heeft een belangrijke invloed op het brandstofverbruik en speelt dus een belangrijke rol vanuit economisch en ecologisch oogpunt. Dit komt omdat een laag brandstofverbruik een positief effect heeft op de CO2 uitstoot van het voertuig. Het brandstofverbruik tussen een set banden uit G en A kan 7,5% verschillen. Voor iemand die 15.000 km per jaar rijdt is de brandstofbesparing ca. 75 liter per jaar.

Uitleg Grip
Remweg op nat wegdek van A (kort) tot G* (lang). Grip op nat wegdek is een van de belangrijkste veiligheidskenmerken van een band. Een goede waarde betekent een korte remweg op een na

t wegdek. Bij een noodstop kan het verschil tussen set banden uit klasse F of uit klasse A 30% bedragen. Bij een snelheid van 80 km/h levert dit een kortere remweg van 18 meter op. In geval van nood telt elke meter en kan een goede band de cruciale factor zijn in het vermijden van een ongeval.

UITLEG EXTERN AFROLGELUID
De mate van geluid wordt weergegeven door middel van golven. Drie zwarte golfjes: Band voldoet aan de huidige regelgeving. Twee zwarte golfjes: Band voldoet aan de toekomstige EU norm. Één zwart golfje: het geluid ligt ten minste 3 dB onder toekomstige EU norm Een band met aanduiding van één golfje maakt 75% minder geluid dan een band met drie golfjes. Het nieuwe bandenlabel richt zich alleen op het externe bandengeluid. Het is een misverstand dat een laag extern geluid per definitie betekent dat het stiller wordt in de auto.